تاریخ چه ی بازی سازی
در سال ۱۹۴۹ میلادی به مهندس جوان آقای رالف یائر (Rulph Baer) ساخت برنامه تلویزیونی واگذار شد. از او خواسته شده بود فقط برنامه معمولی را طراحی نکند، بلکه کاری کاملاً جذاب و استثنایی را بنویسد. انجام کار برای آقای رالف یائر مشکل نبود، او تمایل داشت از محدوده طرح واگذار شده فراتر گام بردارد و کاری نوظهور ارایه دهد و به وسیله بازی برنامه اش را اجرا کند ، اما بازی خاصی را در نظر نداشت. بهرحال مدیر او فکرش را تأیید نکرد و طرح مورد نظر بی یر اجرا نشد.
زمانی که رالف یائر طرح خویش را عرضه کرد نمی دانست که بنیان گذار صنعت نوینی در جهان شده که امروزه بعد از گذشت نیم قرن تبدیل به صنعت با شکوه و سودآوری شده است.
در سال ۱۹۵۲ میلادی الف راسل دالگلاس (A.S.Douglas) ، دانشجوی دکترای دانشگاه کمبریج تز خویش را در باره تأثیر متقابل انسان – رایانه نوشت و اولین بازی گرافیکی رایانه ای را به همراه دو همکلاسیه دیگر حود طراحی کرد. اما اولین بازی واقعی رایانه ای در سال ۱۹۶۱ میلادی به نام جنگ ستارگان (Spacewar) نوشته شد
راسل داگلاس
اما هنوز چیزی به نام کنسول بازی وجود نداشت تا اینکه رالف یائر که در این چند سال بیکار ننشسته بود و به طور موازی با راسل داگلاس روی ایده اولیه خود زمان گذاشته بود و کار میکرد و در نهایت با همکاری با شرکت Magnavox اولین کنسول بازی رو به بازار ارایه کردند
نمایش این محصول در ۲۴مه ۱۹۷۲ و عرضه آن به بازار در اوتهمان سال انجام پذیرفت، این کنسول سه سال پیش از عرضه نخستین کنسول خانگی شرکت آتاریبه نام پونگکه نسخه Arcadeآن در سال ۱۹۷۲منتشر شد،عرضه گردیده است. مگناوکس ادیسه توسط رالف یائرطراحی شد، او کار طراحی را در سال ۱۹۶۶ آغاز و در سال ۱۹۶۸ به پایان رساند که با نام جعبه قهوهای نیز شناخته میشود .[در مجموع ۱۰ عدد کارتریجبازی برای این کنسول عرضه شدمگناوکس ادیسهتوانست در مجموع بیش از ۳۳۰.۰۰۰ نسخه در جهان فروش داشته باشد که برای اولین کنسول بازی در آن زمان، رقم خوبی بود.[۲] درحال حاضر این کنسول در مؤسسه اسمیتسونین موزه ملی تاریخ آمریکا در واشنگتون دیسینگهداری میشود. وب گاه آیجیان در سال ۲۰۰۹نام این کنسول را در میان ۲۵ کنسول برتر در تمام دورانها آوردهاست.[۳]
magnavox odyssey
رالف یائر
شروع نسل دوم ظهور آتاری و دستگاهای آرکید
کنسولهای نسل دوم آغازگر استفاده از پردازشگرهای ۸-بیتی بودند. عرضه این دسته از کنسولها در سال ۱۹۷۶و ارائه کنسول چنل اف و ۱۲۹۲ Advanced Programmable Video System آغاز شد. با ارائه این کنسولها و اقبال عمومی، شرکتهای گوناگونی خود را وارد این میدان کرده و به کسب بازارهای پرسود اندیشیدند. آتاری ۲۶۰۰در متن این علایق شرکتها قرار گرفت و انگیزهای بالا را برای ورودشان به این بازار ایجاد کرد. این کنسولها همانند کنسولهای نسل نخست از رسانه کارتریج برای ایجاد سرگرمی استفاده نمودند
آتاری شرکت و نام تجاری با مالکان چندملیتی است که از سال ۱۹۷۲فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت هماکنون زیرنظر شرکت آتاری اینتراکتیو فعالیت میکند؛ شرکتهایی که همگی از شرکت مادر آتاری اسای پیروی میکنندشرکت اصلی آتاری در سال ۱۹۷۲، توسط نولان باشنل و تد دابنی پایه گذاری شد. شرکتی که از همان آغاز، پیشرو در زمینه بازیهای ویدئویی، کنسولهای بازی و رایانههای خانگی بود. محصولاتی چون پونگ و آتاری ۲۶۰۰از تولیدات محبوب و پرفروش این شرکت به حساب میآمد.
اما پونگ چه بود؟
چندی پس از تاسیس شرکت آتاری توسط باشنل مهندسی به نام آلن الکورن به استخدام این شرکت درامد با این هدف که ارتباطی میان بازی رایانه ای ودستگاهای سکه ای پینبال دهه ۴۰ و ۵۰ به وجود آورد و این گونه بود که اولین دستگاه آرکید به وجود آمد وتا به امروز نیز این دستگاها در اماکن عمومی دیده میشوند
این شروعی برای نسل دوم بود!!!
موفقیتهای اقتصادی کنسولهای بزرگ بازیهای ویدئویی در کلوپها در آغاز دهه ۱۹۷۰، و همچنین عامهپسندی بسیاری از اینگونه بازیها و میل بازیکنندگان به انجام بازیها در خانه، باعث شد که فرصت بزرگی برای عرضهٔ نسخههای خانگی این بازیها به وجود آید. در سال ۱۹۷۵ شرکت آتاری نسخهٔ خانگی بازی پونگ یا تنیس دو نفره عرضه کرد. با این عرضهٔ موفقیتآمیز، شرکتهای دیگری نظیر مَگناوُکس و کولکو نیز بازیهای مختص خود را انتشار دادند. تمام اینها روی کنسولهایی که فقط قادر بودند یک بازی را اجرا کنند قابل بازی بودند. پس از آن، شرکت فیرچایلد در سال ۱۹۷۶ کنسول کانال اف را عرضه کرد. این دستگاه، اولین کنسول برای بازیهای ویدئویی بود که به جای اجرای یک بازی از حافظهٔ داخلی، از کارتریج استفاده میکرد
این نسل تا اوایل سال ۱۹۸۴ ادامه داشت
.نسل سوم کنسول ها
در تاریخچه بازیهای ویدئویی، کنسولهای نسل سوم موجودیت خود را از تاریخ ۱۵ جولای ۱۹۸۳ آغاز کردند. عرضه این نسل از کنسولها پس از پایان دوران بازیهای آمریکای شمالی از ۱۹۸۳ همزمان بود. اینبار دو شرکت ژاپنی نینتندو و سگا بودند که نسل جدید کنسولهای بازی ویدئویی را عرضه و دورانی طلایی را برای این صنعت آغاز کردند. نینتندو با عرضه کنسول بسیار محبوب و پرفروش خود، انایاس و سگا با عرضه کنسول اسجی-۱۰۰۰ که این رخداد باعث انتقال قدرت نفوذ بازارهای فروش کنسول از ایالات متحده به ژاپن بود
گرچه کنسولهای نسل پیشین نیز از پردازشگر ۸-بیتی برخوردار بودند و این نسل نیز اینگونه است، اما دوران اوج این نسل از پردازشگرها در کنسولهای نسل سوم نمود یافت و سپس پایان بخش این نوع از پردازشگرها بود. همچنین برای نخستین بار دراین نسل بود که کنسولها براساس مقدار بیت نسلبندی و مورد سنجش قرار میگرفتند. پایان این نسل همآغاز با دوران ارائه نسل چهارم و پردازشگرهای ۱۶-بیتی بود
سگا مستر سیستم
نینتندو ان ای اس
نسل چهارم
این نسل از کنسولها که در رتبهبندی خود، کنسولهای ۱۶-بیتی بهشمار میآیند، برای نخستین بار در ۳۰اکتبر ۱۹۸۵وارد بازار شدند. آغاز این عرضه با ارائه کنسول توربوگرافاکس-۱۶شرکت انایسی بود. گرچه NEC شرکتی بود که نخستین کنسول در این نسل را عرضه نمود، اما رقابت و سلطه بر بازارهای مطبوع، در ادامه دراختیار نینتندو و سگا قرار گرفت. نینتندو با عرضه سوپر نینتندو و سگا با کنسول سگا مگا درایو انحصار بازارها و رقابت در این عرصه را به شکلی جدی ادامه دادند.
نینتندو با اتکا به تجربهی بسیار موفق خود در نسل سوم کنسولهای بازی ویدئویی توانست به خوبی این موفقیت را تداوم بخشیده و بازارهای بزرگ و معتبری را برای خود ایجاد کند. ازسویی دیگر شرکت سگا، با اتکا به تجارب پیشین و نوآوریهای ارزندهای چون بازی سونیک خارپشت توانست تا رقابت تنگاتنگی با نینتدو داشته باشد. گرچه سونیک محبوبیت فراوانی را کسب کرد، اما رقیبی بسیار قدرتمند به نام ماریو همواره دربرابر او قرار داشت. این بازیها محبوبیت گستردهای در سطح جهانی پیدا کرده و ادامههایی نیز برای آنها ساخته شد.
کنسولهای نسل چهارم با رسانهی کارتریج سرگرمی را برای مخاطبان خود ایجاد میکردند. همچنین به همراه کنسولهای این نسل، افزونههایی نیز ارائه شد. مانند سگا سیدی که افزونهای برای استفاده از لوح فشرده مخصوص در کنسول سگا مگا درایو بود
نسل پنجم
در تاریخچه بازیهای ویدئویی نسل پنجم کنسولها، در فرمانرو کنسولهای ۳۲-بیتی دستهبندی میگردند. البته در میان کنسولهای این نسل، هستند مورادی که این دسته بندی را نقض نمودهاند. نینتندو ۶۴کنسولی ۶۴-بیتی بود که در حیطه کنسولهای نسل پنجمی قرار میگیرد. پشتیبانی از فضاهای سهبعدی در زمینه طراحی بازی، از ویژگیهای نوینی بود که با ارائه کنسولهای این نسل، محبوبیت یافته و ادامه یافت. کنسولهای نسل پنجمی در بازهی زمانی ۱۹۹۳تا ۲۰۰۳عرضه شدند. سگا سترن سگا در سال ۱۹۹۴، پلیاستیشن سونی در سال ۱۹۹۴، نینتندو ۶۴نینتندو در سال ۱۹۹۶، اصلیترین و محبوبترین کنسولهای عرضه شده در این نسل هستند.
تقسیمبندی کنسولها برپایه مقدار توانایی پردازشگر آنها در مقدار بیت پردازش شده، از نسل سوم کنسولهای بازی رونق یافت. زمانی که ژاپنیها ابتکارعمل را از آمریکا دراختیار گرفتند و بازارهای بزرگی را در این صنعت به خود اختصاص دادند. اما این تقسیمبندی، نمیتوانست تقسیمبندی درستی باشد. نمونه بارز آن کنسول نینتندو ۶۴شرکت نینتندو بود که با پردازشگری قدرتمند، از رسانه کارتریج استفاده میکرد. این کنسول با توجه به پردازشگر ۶۴-بیتی خود در برابر همنسلهای ۳۲-بیتیاش، و همچنین نفوذ و تجربه بالای سازنده خود، نتوانست تا بازارهای قابل توجهی را در قیاس با پلیاستیشن به خود اختصاص دهد. گرچه بازاریابی قوی شکل گرفت اما محبوبیت تنها معطوف به بازاریابی نشد و ویژگیهای منحصر بهفرد پلیاستیشن، همواره یک سد بزرگ دربرابر نینتندو ۶۴بود.
کنسولهای این نسل، برای نخستین بار در این عرصه، به شکل گسترده و پیشفرض از رسانه لوح فشرده استفاده نمودند
نسل ششم
کنسولهایی که برمبنای درجهبندی با مقیاس مقدار بیت، در فرمانرو کنسولهای ۱۲۸-بیتی هستند. این نسل از کنسولهای بازی ویدئویی از پردازشگر قدرتمند ۱۲۸-بیتی برخوردار بوده و قدرت زیادی را برای پردازش محیطهای پویای سهبعدی دراختیار داشتند. ازدیگر ویژگیهای کنسولهای این نسل، بازگشت سازندگان آمریکایی به این عرصه و حضور جدی آنان در زمانی بود که ژاپنیها بازارها و انحصار این صنعت را به شکلی سنتی دراختیار داشتند. نخستین کنسول این نسل توسط شرکت سگا ارائه گشت. زمانیکه سگا در سال ۱۹۹۸، با عرضه دریمکست نخستین کنسول ۱۲۸-بیتی را معرفی کرد. سونی با پلیاستیشن ۲، نینتندو با گیمکیوب و سرانجام مایکروسافت با کنسول ایکسباکس، هرکدام بهگونهای برای افزایش نفوذ خود در بازارهای این صنعت برآمدند. همچنین در این نسل، تعدادی کنسول بازی دستی نیز عرضه شد. که برخی از آنها مانند گیم بوی ادوانس با اقبال کمنظیری روبهرو شد. سر انجام با توقف عرضه پلیاستیشن ۲در ۴ژانویه ۲۰۱۳میلادی، دوران نسل ششم کنسولهای بازی،خاتمه یافت
نسل هفتم
نسل هفتم کنسولهای بازی، از دیدگاه فنی، نسبت به نسل ششم دچار پیشرفتهای جهشوار شده اند. نخستین کنسول این نسل توسط مایکروسافت ارائه گشت. مایکروسافت در ۲۲نوامبر سال ۲۰۰۵کنسول ایکسباکس ۳۶۰را عرضه نمود. این درحالی بود که مایکروسافت، پیش از این تجربه عرضه کنسول را در کنسولهای نسل ششم داشت. هرچند بهلحاظ نفوذ در بازارها و فروش، ایکسباکس از دو رقیب خود شکست خورد، اما یک تجربه بزرگ برای مایکروسافت به حساب میآمد. سونی با پلیاستیشن ۳و نینتندو با وی نیز در این نسل از کنسولها نیز حضور داشتند. ویژگی بارز این نسل از کنسولها، توانایی بسیار بالای آنها در زمینه پردازش بسیار قوی در زمینه محیطهای سهبعدی، کیفیت بسیار بالای صوتی و تصویری، پشتیبانی گسترده خدمات آنلاین، افزونهها و امکانات جانبی جالب و نوآورانه بود.
wii
پنجمین کنسول خانگی نینتندو و جانشین نینتندو گیمکیوب است که به طور کامل قابلیت سازگاری عقبرو را با تمامی بازیها و بیشتر لوازم جانبی گیمکیوب دارد. نینتندو نخستین بار در مورد این کنسول در نشست خبری نمایشگاه الکترونیک اکسپو ۲۰۰۳ سخن گفت و بعدها در نمایشگاه الکترونیک اکسپو ۲۰۰۵ از آن پردهبرداری کرد. مدیرعامل شرکت نینتندو ساتورو یاواتا یک نمونه اولیه از وی ریموت را در سپتامبر ۲۰۰۵ در نمایشگاه بازی توکیو نشان داد. در نمایشگاه الکترونیک اکسپو ۲۰۰۶، وی برای نخستین بار چندین جایزه را از آن خود کرد. در ۸ دسامبر ۲۰۰۶ وی فروش خود را در چهار بازار کلیدی به طور کامل آغاز کرد.
یک ویژگس مشخص این کنسول، کنترلر وایرلس آن، وی ریموت میباشد
که میتواند به عنوان یک وسیله اشاره کننده دستی به کار رود و حرکات را در فضای سهبعدی تشخیص دهد. یکی دیگر از مشخصات به کار رفته در این کنسول ویکانکت۲۴ میباشد، که قابلیت دریافت پیام و آپدیت را در زمانی که سیستم در حالت آماده به کار میباشد را دارد.
تا آوریل ۲۰۱۱ وی با فروش بالاتر از دو رقیب خود پلی استیشن ۳ و ایکسباکس ۳۶۰ پرفروشترین کنسول نسل خود به شمار میرود، و در دسامبر ۲۰۰۹ رکورد پرفروشترین کنسول بازی را در آمریکا طی یک ماه شکسته است.
xbox360
ایکسباکس ۳۶۰ در تاریخ ۲۲ نوامبر سال ۲۰۰۵ وارد بازار شد، در ابتدا تیم توسعهدهنده تصمیم داشت کنسول را با نام زنون یا XBOX ۲به بازار معرفی کند، اما شرکت مایکروسافت برای اینکه طیف اثرگذاری این محصول را بیشتر برای مردم نمایان کند، نام ایکسباکس ۳۶۰را بر آن نهاد. این کنسول دارای خدمات برخط با نام ایکس باکس لایو نیز هست.
این کنسول در ابتدا به صورت دو مدل CORE PACK و PREMIUM PACK به بازار عرضه شد که مدل CORE PACK این کنسول فاقد هارد درایو و هدست و دستههای بی سیم بوده ولی مدل PREMIUM PACK دارای هارد دیسک ۲۰GB و دستههای بی سیم و هدست بود.مدل پرمیوم با ارائه شدن مادر برد فالکون دارای هار ۶۰ گیگابایتی شد.تا این که سر انجام با معرفی مادربرد جاسپر ساخت مدل پرمیوم هم متوقف شد
از مدلهای بعدی که برای این کنسول عرضه شد میتوان به ARCADE PACK و ELITE PACK و Xbox 360 S اشاره کرد.
یکی از مهمترین این ایرادات مشکل گرم کردن بیش از حد کنسول بود که باعث میشد کنسول در مواقعی هنگ کند و در بعضی موارد دیگر کار نکند! البته این مشکل شامل تمامی کنسولها نمیشد و درصدی از آنها را شامل میگشت. شرکت مایکروسافت پس از بررسیهای لازم، خط تولیدXBOX۳۶۰را چند ماه بعد عوض کرد و ایرادات آن را تا حدود زیادی برطرف ساخت. به طوری که در کنسولهایی که بعد از تاریخ فوریهٔ ۲۰۰۶ میلادی تولید شدند این مشکل حرارتی دیگر وجود نداشت. این که کنسول مشکل حرارتی دارد یا خیر را فقط باچند ساعت روشن گذاشتن و بازی کردن با آن میشود فهمید و راه دیگری ندارد. تمامی این مشکلات با ارئه مادر برد جاسپر در سال ۲۰۰۹ به پایان رسید.
برای این کنسول افزونههایی چون کینکت نیز عرضه شد
play station 3
PlayStation ۳یکی از محصولات شرکت سونی از سری پلیاستیشن و در ادامه موفقیتهای پلی استیشن ۲ به بازار عرضه شده این کنسول از هفتمین نسل بازیهای کامپیوتری است و در ۱۱ نوامبر ۲۰۰۶ در ژاپن و ۱۷ نوامبر ۲۰۰۶ در آمریکا و ۲۳ مارس ۲۰۰۷ در اروپا و استرالیا به طور رسمی وارد بازار شد.
این کنسول، بزرگترین و حجیمترین کنسول تاریخ بوده و در دو رنگ مشکی متالیک و مشکی مات ساخته میشود. وزنش حدود ۵ کیلوگرم است و ابعادی برابر ۲٫۴*۳٫۵*۹۸ سانتیمتر دارد. یک فن ۹ میلیمتری در عقب برای خنک کردن استفاده میشود.